Ahad, 2 Mei 2010

PENING!...OH...PENING!

Alkisah pada hari nie...agak2 dalam pukul 11 pagi tak silap(sebenarnye aku  belum bangun pun...konon nak tunjuk sikit la bangun awal)...aku teman la mak aku gi klinik area dekat2 umah aku...sampai jew kat klinik tu aku pun tunggu r turn name mak aku dipanggil..."Pn.Siti"...pe lagi aku pun buat2 la kelam kabut nak masuk bilik doktor tu dengan mak aku...(dalam ati aku, boley ke aku masuk nie...kang tak pasal2 doktor tu halau aku..dah aku kne wat muka tebal kat situ)...2 minit kemudian aku dah pun duduk dihadapan doktor tersebut...(takut2 berani je aku nie)...bermula la perbualan antara doktor ngan mak aku:-


Doktor: Ok wats ur problem...(intonasi bunyi mcm dah sedap tu)

Mak Aku:Dokter(jawa nye tetap ader tu)...saya nie kerap pening kepala la sejak 4 hari lepas....saya dah penah kne sakit mcm nie tapi doktor cakap takde pape...sebenarnye saya nie sakit ape doktor?...

wah mcm ahli nujum la plak doktor tu kan senang2 dapat jawapan...doktor tu pun tetap menjawab...



Doktor:saya tau itu penyakit(kan aku cakap dy nie mcm ahli nujum)...pining sikkit2 itu biasa punya...mari! sy mau cek..(nie tak yah la ku citer kan)...


Dalam 5 minit kemudian...doktor tu pun termenung sekejap...3.2.1...

Doktor: U nie aaa...angin banyak atas kapla...banyak berfikir...jikalu u mau sihat aaa...u sy bagi satu injection...mesti baik punyer...

Mak Aku:ha sy kne injection ka doktor...(buat ayat takut la plak mak aku nie)


Doktor:Ape pasal u takut ka?...jangan takut...ini injection juga
macam itu gigit semut punya...(wah aku raser doktor nie ader pengalaman sunat org agaknye..ayat mcm tu aku biase dengar biler der budak nak sunat jew..hahahha)...tak perlu takut...

Mak aku mula la sengih2 kat aku...muka cam takut...aku pun pe lagi angguk je tande stuju untuk wat injection tu kat mak aku...kalo tak hemmm sampai ble nak baik...asyik mengadu sakit je...n sorang nurse datang...

Nurse:Baring kak!(terkejut aku..dia nie nak suh mak aku  berkawad ke ape kuat betol...)sambil menutup langsir...

tgah proses injection tu mak aku cam terkejut la jugak 'ADUH...SAKIT...'hem terangkat jugak la kapla aku nak tengok pe yg terjadi (walaupun sebenarnyew aku tak nampak pun..nurse tu tutup memang tak kasi can langsung aku tengok)...dan mak aku pun kembali la ke tempat duduk tadi...



Doktor: U aaa...saya sikit mau pesan...u makan ubat saya confirm bole baik punya...tapi u jangan banyak fikir...ape pasal u banyak pikir ka?

Sebelum mak aku jawab aku dah menyampuk...

Aku:Haah doktor mak saya nie memang banyak berfikir...(dalam mase yg sama saje nak bg kesedaran skit kat mak aku)...

Doktor: itu pasal la...U kerap raser pening kapla...u kne banyak rest...baru u boleh baik...ini macam banyak fikir , bila u makan aaa, itu makanan tidak dapat hadam dengan baik, kemudian aaa,dia akan jadi angin dan tolak ke atas kapla..itu mcm u slalu rasa pining....(namer pun doktor..ternganga jugak la aku dengar cter dy nie)

Aku:Oic(aca2 speaking skit)

Doktor: Tidak mengapa, sy bagi ini ubat u makan...satu minggu u boleh baik...(confident je doktor nie)

Aku: ok Thanx Doktor...

Mak Aku: Time Kasih Doktor...

Doktor: OK2 Thanx You...

tu la alkisahnye...jangan la bende kecik pun kte nak pikir mcm la masalah dunia...(itu hobi mak aku)...n banyak kali dah aku pesan kalo x larat nak buat kerja rumah tu tak yah buat...biar anak2 mak boleh buat...dia tau je la...tak bole nak duduk diam...ader je keje nak dibuat nye...bile suruh rehat...'nanti rumah bersepah'(walaupun aku tengok umah tu takde la bersepah maner pun,ader la sikit2 iras tongkang pecah)..hemmm tu la jawapan dia...aku dan adik beradik aku sebagai anak dah tak bole nak halang hobi dia yang sentiase berfikir nie..ape yang difikir kan pun aku tak tau...penah kitaorang tanye...'mak ape yang mak selalu pikir sangat sebenarnye'...dia pun jawab "mak fikir macam2 la"...hai mak...mak...itula dia, naseb la diajak ke klinik senang jew...kalo ayah aku sakit, ajak pegi klinik...mampus dia tak mau pegi...tu la org tua kite semakin tua dyorang semakin kebudak-budakan...so kite sebagai anak dy, patut paham dengan dyorang nie...jangan merungut...pujuk dy elok2...layan dy mcm mane dy layan kte waktu kte kecik2 dulu...(kadang2 aku nie merungut jugak...biase la aku nie insan biase yang khilaf dan punye perasaan...chewah!)...ape2 pun satu cara nak buat mak aku tak banyak berfikir...weekend kte org o ayah akan or kne bawak dy jalan2...x kisah la kemana pun...sampai mcm tu sekali...takpe mak, untuk mak kami akan buat pe saje....sedih la purlok!...

Tiada ulasan:

MESYUARAT TERGEMPAR!!!!


ShoutMix chat widget